Wednesday 20 July 2011

Takdir.... @ Pasrah...@ Sejarah ku....

Dulu aku tinggal dengan nenek aku... dia merupakan seorang yang kuat semngat dan rajin bekerja.... tapi sekarang beliau sudah tiada Allahyaramah Halimah Bt Bilal. entah mengapa aku asyik teringat2 akan kata2 nya beberapa hari ni..... 
_
  • Angah , jangan tinggal solat.... buat 44 hari sembahyang subuh dengan khusuk.
  • Tanamkan Impian sebesar mana pon kau hendak, Letak dapat hati dan berusaha untuk dapatkannya....
  • Takdir dan Pasrah....
Demi kata-katanya... aku membentuk sebagai gadis yang berdikari dan tidak suka bergantung pada orang lain, keras hati dan agak sedikit kasar....Rambut aku tak pernah panjang, pendek selalu... dan aku akan berusaha mendapatkan apa sahaja yang aku hajati....

Pada Usia 16 tahun

Aku tersangat berkehendakkan sepasang jam tangan yang cantik berharga RM29.90... tidak lah berjenama hanya di kedai biasa di Kuala Klawang Jelebu, Kedai No.2 kalau orang jelebu panggil... Setiap kali aku ke Pekan Kuala Klawang pasti akan aku jenguk Jam tangan tersebut...

Harapan aku agar ia masih kekal di situ... tiada yang beli.
Musim buah -buahan pon  menjelma... arwah wan yang banyak tanah semua ditanam dengan pokok buah. Anak nya ramai, semua ada 11 orang. Mak aku anak yang ke 6... maka bermula episod aku ... Setiap hari aku akan memanjat pokok manggis sehingga ke pucuk . dan dapatlah dikumpul seraga buluh... kemudian aku col apek buah suh colect kat umah. harga murah dapatlah  12 hengget sahaja. penat kan... tapi takpa demi jam impian ku...

dalam beberapa hari aku dapat mengumpulkannya...1. Jam itu dapat ditakluki..... ha..ha..

Pada Usia 16 tahun 1/2

Aku teringin nak  pegi lawatan ke Kelantan ikut rombongan naik bas. Aku taknak meminta kos dari nenek aku... aku cuma minta nak noreh getah belakang rumah. aku toreh habis luka2 pokok orang tua tu... sampai luka2... Daun getah tengah luruh, susu tak banyak @ aku yang tak reti motong... seminggu kompol dapatlah satu guni lantun @ getah sekerap... Tak reti pula nak panggil tokey getah aku suh pak cik aku pakde tlg  panggilkan waktu hari sabtu dier balik kg....  PENDAPATAN TOREHAN aku dapatlah RM 66 nett!!! ha...ha... suka nya aku...
Dapatlah aku g Kelantan.... yahooo...Hurayyy....

Sampai disana kat pasar Siti khadijah aku beli Telekung Sulam dengan harga RM60.00 & nenek aku kain batik....sekarang telekung tu dah aku kasi kain adik bongsu aku....

PADA USIA 17 TAHUN
Aku dah Tingkatan 5 Dekat. SMK Datuk Undang Musa Al-haj..Pegi sekolah naik bas bayar bulanan. Kawan2 memang Best, tapi kami bukanlah group yang bercintan cintun.... ha..ha... tapi lasak cam dak lelaki.... percaya tak aku penah skin head dulu... ha..ha... tak caya tanya Natrah... aku nak balajar komputer , kelas komputer.... habis SPM aku kerja kat kedai makan Kuala Klawang sebelah kedai  Bomba Jelebu... Kelas pukul 9 sampai kul 2 petang... kul 2 petang aku kerja kedai makan... Penat... Memang penat.... Tahu gaji aku time tu berapa??? Dulu aku tak kisah asal dapt tambang bas... tapi sekarang bila ku fikir2 balik memang rasa nak report je kat explotasi tenaga manusia.... Gaji aku RM 5 hengget ajer.... pot..... Tambang bas dari rumah 1 ringgit balik dan 1 Ringgit pegi.... AKHIRNYA aku berjaya mendapatkan SIJIL KOMPUTER Aku....

Kalau aku rajin nanti aku tulis lagi suka -duka aku ..... k gud nite.... I you my nenek....

No comments:

TeRbaik Dari LadanG.....Just Click

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CERITA YANG SUKE DI HEBOH2 KAN ni haa.......